L´hombrespillets regler

 

Indledning

L´hombre spilles bedst af 4 spillere, hvor kun de tre spillere deltager i det enkelte spil og den 4. er oversidder. De 4 spillere skiftes til at sidde over.

L´hombre spilles med kun 40 kort, idet hverken ottere, niere, tiere eller jokere er med i spillet.


 

Kortgivning

Inden kortgiveren starter med at give skal spilleren til venstre for kortgiveren tage af.

Kortene fordeles af kortgiveren med 9 kort til hver af de tre spillere
Kortene gives mod uret (højre om): Først 3 kort til spilleren der sidder til højre for kortgiveren, derefter 3 kort til spilleren der sidder til venstre for kortgiveren og til sidst 3 kort til kortgiveren selv. Dette gentages indtil de 3 spillere har ni kort hver.
Oversidderen - der sidder over for kortgiveren - blander i mellemtiden et andet spil kort og lægger det ved sin venstre hånd, så det er klar til at blive brugt til det næste spil.
De sidste 13 kort kaldes Talonen og lægges i en bunke midt på bordet. Kortene i Talonen kan bruges som byttere.

Når et spil er færdigspillet, er det spilleren til højre for kortgiveren fra det forrige spil, der skal give kortene til det næste spil.


 

Meldingerne

I L´hombre er der tre typer meldinger:

*       Trumf-spil: Meldinger hvor man skal have stikkene (Spil, Bedre Spil, Tourné Tourné Respekt, Solo og Solo Kulør).

*       Nolo-spil: Meldinger hvor man ikke må få nogen stik (Købe Nolo, Ren Nolo og Nolo Ouvert)

*       Pas: Man melder Pas, når man hverken kan melde et trumf-spil eller et Nolo-spil, eller ikke kan melde højere end en allerede afgivet melding.

Få man meldingen (spillet) er man alene mod de to andre. For de to andre (modspillerne) gælder det om i samarbejde at forhindre at spilleren vinder sin melding:

*       I trumf-spil gælder det for spilleren (ham der har fået meldingen) om at få flere stik end den af modspillerne der får flest stik. Da hver spiller har 9 kort er der ligeledes 9 stik og dermed er man sikker på at vinde hvis man får 5 stik. Det er dog også muligt at vinde på 4 stik, hvis den ene modspiller får 3 stik og den anden 2 stik.
Får en af modspillerne det samme antal stik som spilleren er spilleren bet, d.v.s spilleren har tabt.
Får en af modspillerne flere stik end spilleren er spilleren kruk, og det koster et point ekstra.

 

*       I Nolo-spil gælder det for spilleren om at undgå at få stik.


 

Meldeforløbet

Som nævnt i indledningen giver kortgiveren først spilleren til højre for sig selv 3 kort. Denne spiller kaldes forhånden.
Herefter får spilleren til venstre for kortgiveren 3 kort. Denne spiller kaldes mellemhånden.
Herefter får kortgiveren 3 kort. Kortgiveren kaldes baghånden.

I meldeforløbet starter forhånden med at melde.
Herefter melder mellemhånden, som enten må afgive en melding der er højere end den melding forhånden har - eller sige Pas. Afgiver mellemhånden en melding der er højere end forhåndens melding kan forhånden enten sige Pas eller afgive en melding der slår mellemhåndens melding. Dette forløb fortsætter indtil en af de to melder Pas.
Baghånden kan først melde når de to første har meldt færdigt - og kan enten melde over eller sige Pas. Melder baghånden ikke Pas er meldeforløbet herefter helt som beskrevet ovenfor.

BEMÆRK: Har forhånden sagt Spil, og mellemhånden melder over med eksempelvis Solo har forhånden mulighed for selv at melde Solo.

Har man afgivet én melding må man ikke ændre sin melding: Man må eksempelvis ikke ændre meldingen Spil til Solo, hvis de efterfølgende meldinger bliver Pas.
Man har dog ret til at fortryde/ændre sin melding, hvis det sker inden den næste i meldeforløbet har afgivet sin melding.

BEMÆRK: Alle købespil skal dog meldes som Spil - og først når man har fået meldingen ved at modspillerne har sagt Pas oplyser man hvilken type købespil man har.
Er der allerede sagt Spil af en af de andre og man eksempelvis har en Tourné, skal man selvfølgelig ikke sige Pas, men har ret til at melde sin Tourné.


 

Meldingernes rækkefølge

Som nævnt ovenfor gælder der altid for trumf-spillene at man vinder sin melding, hvis man får flere stik end den af sine modstander der får flest stik. D.v.s. at man ikke som i Whist kan rangere meldingerne efter antallet af stik man regner med at kunne få.

Derimod gælder følgende principper i L´hombre:

*       Meldinger hvor spilleren ikke må bytte - fødte spil - rangerer højere end meldinger, hvor spilleren må bytte - købespil.

*       Spar rangerer højere end de tre andre farver.

Meldingernes rækkefølge fremgår af nedenstående tabel og værdien af en melding afspejles i pointværdien.

 

Point

 

Melding

Type

Må modspillerne købe?

Vundet spil/bet

Kruk

 

Pas

-

-

-

-

K
Ø
B
E

S
P
I
L

 

Spil

Trumf-spil

Ja

1

2

Bedre Spil (Spar)

Trumf-spil

Ja

1

2

Tourné

Trumf-spil

Ja

2

3

Købe Nolo

Nolo-spil

Nej

2

3

Tourné Respekt

Trumf-spil

Ja

3

4

F
Ø
D
T
E

S
P
I
L

Solo

Trumf-spil

Ja

3

4

Solo Kulør (Spar)

Trumf-spil

Ja

4

5

Ren Nolo

Nolo-spil

Nej

4

5

Nolo Ouvert

Nolo-spil

Nej

6

7

 

Tout

-

-

1

-

Har to meldinger samme pointværdi er rangerer de lige højt, hvis ikke de to (tidligere nævnte) principper:

*       Meldinger hvor spilleren ikke må bytte (fødte spil) rangerer højere end meldinger, hvor spilleren må bytte (købe-spil).

*       Spar rangerer højere end de andre 3 farver.

gælder. D.v.s.

*       Bedre Spil (1 point) er mere værd end Spil (1 point)

*       Solo (3 point) er mere værd end Tourné Respekt( 3 point)

*       Tourné (2 point) rangerer helt på linie med Købe Nolo (2 point)

*       Solo Kulør (4 point) rangerer helt på linie med Ren Nolo (4 point)

Hvad gør man så når eksempelvis én spiller har en Købe Nolo - og en anden har en Tourné ?
I det tilfælde vil det altid være den der har forhånden der får meldingen.


 

De enkelte meldingers betydning

Spil
Får man meldingen Spil, skal man - efter at de to andre har sagt Pas - oplyse hvilken farve man ønsker som trumf og hvor mange kort man ønsker at købe (bytte). Man skal bytte mindst et kort.
Modspillerne må også købe. Først skal modspilleren til højre for spilleren købe, eller oplyse at han/hun ikke ønsker at bytte. Til sidst må modspilleren til venstre for spilleren købe.

BEMÆRK: Har man fået meldingen Spil, kan man - efter at de to andre har sagt Pas - ændre meldingen til et hvilket som helst købe-spil.

BEMÆRK: Alle købe-spil må smides til bet, hvis spilleren efter købet vurderer at det ikke er muligt at vinde meldingen.

Bedre spil (Spar)
Spil med spar som trumf.
Skal meldes som Spil, d.v.s. man må ikke melde Bedre Spil, hvis det ikke er nødvendigt for at overgå en allerede afgivet Spil-melding.
Spilleren skal købe mindst et kort. Modspillerne må også købe.

Tourné
Skal meldes som Spil.
Det øverste kort i talonen vendes, og denne farve bliver trumf.
Spilleren skal købe mindst ét kort ud over det vendte. Modspillerne må også købe.

Købe Nolo
Skal meldes som Spil.
Spilleren skal købe mindst ét kort. Modspillerne må ikke købe.
Meldingen har samme værdi som Tourné, dvs. forhånden får meldingen.
Spilleren må ingen stik få.

 

Tourné Respekt
Skal meldes som Spil.
Man skal have begge sorte esser for at melde Tourné Respekt. De to sorte esser skal lægges åbent på bordet, når meldeforløbet er forbi. Herefter vendes det øverste kort i Talonen, og denne farve bliver trumf.
Spilleren skal købe mindst ét kort ud over det vendte. Modspillerne må også købe.

 

Solo
Skal meldes som Solo.
Slår Tourné Respekt.
Spilleren må ikke købe. Modspillerne må købe.

 

Solo Kulør (Spar)
Skal meldes som Solo.
Spilleren må ikke købe. Modspillerne må købe.

 

Ren Nolo
Skal meldes som Ren Nolo.
Meldingen har samme værdi som Spar Solo, dvs. forhånden får meldingen.
Ingen må købe.
Spilleren må ingen stik få.

 

Nolo Ouvert
Skal meldes som Nolo Ouvert.
Ingen må købe.
Spilleren må ingen stik få, og skal lægge sine kort åbent på bordet inden første udspil

 

Tout
Skal meldes som Tout og inden udspillet til 6. stik.
Man kan kun melde Tout, hvis man har meldingen i et trumf-spil. Melder man Tout skal man have alle 9 stik. Lykkes det får man ét ekstra point. Lykkes det ikke trækkes der ét point fra det antal point meldingen er værd.


 

Bytte kort

Efter meldeforløbet er afsluttet, er der mulighed for at bytte sine dårlige kort væk og købe nogle nye fra Talonen - hvis meldingen tillader det (se evt. tabellen: Meldingernes rækkefølge).
Først køber spilleren der har fået meldingen, det antal han/hun ønsker. Herefter køber modspilleren der sidder til højre for spilleren, og til sidst køber modspilleren der sidder til venstre for spilleren.
Alle har pligt til at oplyse hvor mange kort de køber fra Talonen.

BEMÆRK: Har du købt et forkert antal kort har du mulighed for at rette dette, når det sker inden du har set dit køb og inden de der skal bytte efter dig har set deres køb.


 

Udspil

Når alle har byttet skal forhånden (spilleren der sidder til højre for kortgiveren) spille ud. Herefter lægger mellemhånden (spilleren der sidder til højre for forhånden) et kort til. Den sidste der lægger et kort til er baghånden.
Den der har fået stikket vender det, og har nu fået retten til at spille ud - og spillet fortsætter indtil det er vundet eller kruk.

Spilles der et købe-spil og vurderer spilleren at det er umuligt at vinde dette spil, må spilleren "smide spillet til bet" - altså opgive mod at betale for en bet.
Spilleren må se udspillet, inden han/hun beslutter om spillet skal smides. Helt præcis så kan spilleren vente med at beslutte sig indtil det er hans/hendes tur til at spille til det første stik.


 

Bekende farve - eller svigte kulør

Man skal bekende den farve der er spillet ud - hvis man har kort i den udspillede farve. Der er dog én undtagelse: Har man i et Trumf-spil en (eller flere) af de tre Matadorer - og ingen andre trumfer - og der spilles en trumf ud, der er mindre end den Matador, man har på hånden, så behøver man ikke at bekende trumf.

BEMÆRK: De tre Matadorer (i daglig tale: dorer) er Spadille (Spar Es), Manille (den næststørste trumf) og Basta (Klør Es).

Skal man ikke bekende den udspillede farve, bestemmer man frit hvilket kort man vil smide. Er der spillet en fus ud i et trumf-spil bestemmer man således selv om man vil stikke med en trumf eller smide en fus.

 

 

Hvad skal jeg melde på mine kort?

 

Indledning

Det er vigtigt at få det maksimale ud af sine kort, dvs. ikke melde Spil, hvis man har en Solo. På den anden side må man ikke overvurdere sine kort - det er altid bedre at vinde et stort Spil end at tabe en lille Solo.
Glem heller ikke at den fineste melding i L´hombre faktisk er Pas! Prøv derfor kun at melde når du har noget at melde på.


 

Skal jeg melde Spil?

Hvor gode skal kortene være for at melde et Spil? Det er der stort set lige så mange meninger om som der er l´hombrespillere. Nogen er mere forsigtige (realistiske?) end andre. I litteraturen finder man således opgivet at man skal sidde med henholdsvis 2 ½ , 3 og 3 ½ stik på hånden for at man "må" melde spil. Jeg vil her komme med eksempler på "lovligt" meldte Spil fra henholdvis Tage Maigaards bog "Spil en bedre L´hombre" (1984) og C. G. Scheillerups bog "L´hombre" (1926):

C. G. Scheillerup

Tage Maigaard

Spadille, Manille småt 4. i sort

Spadille, Manille, konge 4. i sort

3 næst-Matadorer 4. i sort

3 næst-Matadorer 4. i sort + 1 fus-konge

Spadille, Manille 4. i rødt + 1 fus-konge

Spadille, Manille 5. i rødt

Manille, Ponto, konge 5. i rødt

 

Spadille 5. i sort

 

BEMÆRK: Ponto er det røde es

Som det ses af ovenstånde er der forskel på hvor gode kort de to herrer mener man skal have for at måtte melde et Spil: Tage Maigaard er mere forsigtig i sine anbefalinger end C. G. Scheillerup. De er dog begge ret konservative i deres anbefalinger i forhold til hvad den almindelige L´hombrespiller melder Spil på, men det kan jo være at de to herrer har ret!

En interessant detalje ved Spil-meldingen er at kortene skal være betydeligt større for at melde et Spil i rødt end de skal være i sort. Dette skyldes naturligvis at der er 12 trumfer i de røde farver mod kun 11 i de sorte farver. I ovenstående sammenligning af anbefalingerne fra Maigaard og Scheillerup ses det også at der ikke er anbefalede Spil i rødt, hvor man skal bytte 5 kort. Det er dog "tilladt" at bytte 5 kort til rødt, men det kræver at man minimum sidder med en SMED. En SMED er Spadille Manille Es Dame.


 

Skal jeg melde Tourné?

Når man melder Tourné er det bedst at have gode kort i alle farver. Det er dog sjældent at man har gode kort i alle 4 farver og mindre kan også gøre det.
En forudsætning for at melde Tourné er dog (som regel) at man sidder med Spadille - og har gode kort i 2-3 af de andre farver. Ifølge Tage Maigaard skal man mindst have Spadille og 2 Maniller plus en sort konge eller et rødt es tredie for at tournere (melde Tourné).
Personligt mener jeg ikke at det er nødvendigt at den sorte konge eller det røde es er tredie for at det er "lovligt" at melde Tourné - selv om det naturligvis er en stor fordel. De fleste vil enddog mene at har man Spadille og to Maniller er nok i sig selv til at tournere.
En anden yndet kortkombination at melde Tourné på er Spadille og to konger. Der er dog mange drevne l´hombrespillere, der finder at denne kortkombination ikke er "lovlig" at melde Tourné på.

BEMÆRK: Man bør ikke tournere hvis man har et godt spil.


 

Skal jeg melde Tourné Respekt?

Svaret er både ja og nej.
Nej, det skal du ikke, hvis du har en Solo, en Ren Nolo eller en Nolo Ouvert.
Ja, det skal du altid, hvis du ikke én af ovennævte to meldinger - og det uanset hvor dårlige kort du har ud over Spadille og Basta - og uanset hvor dårlige erfaringer du har med at melde Tourné Respekt.


 

Skal jeg melde Solo?

Som bekendt skal man for at vinde en Solo have flere stik end den af modspillerne der får flest stik. Kan man derfor se 5 stik i sine kort (uden at man bytter) skal man melde Solo. Kan man kun se 4 sikre stik, men tror at man har mulighed for at vinde på 4 stik (idet stikkene til modspillerne fordeles med henholdsvis 2 til den ene og 3 til den anden modspiller) kan man melde en 4-stiks Solo. Dette vil dog ofte gå galt for den mindre drevne l´hombrespiller, idet det man for at vinde en 4-stiks Solo ofte bliver nødt til (på et tidspunkt) at stå af til den formodet svageste modspiller - og det kræver en del rutine at kunne vurdere, hvem der er den stærke og hvem der er den svage modspiller.

BEMÆRK: Det er altid nemmere at vinde en Solo hvis man har en renonce end hvis man ingen renonce har.

BEMÆRK: Der er større chance for at få en konge hjem (få stik på en konge) i en Solo end det er i et Spil eller en Tourné.

Klik på dette link for at se eksempler på "lovlige" og mindre "lovlige" Soloer:


 

Skal jeg melde Ren Nolo?

I Ren Nolo drejer det som bekendt sig om at undgå at få stik - så det er vigtigt at have bundkortene (de små kort).
Man behøver dog ikke have bundkortet (dén mindste) i alle de farver man har på hånden for at melde Ren Nolo. Man bør dog ikke melde Ren Nolo, hvis man har en lang farve uden bundkortet.


 

Skal jeg melde Købe Nolo?

En Købe Nolo bør se ud som en Ren Nolo, bortset fra et eller maksimum to dårlige kort som så byttes væk. Bytter man mere end to kort må det anses for hasard - ja, der er l'hombrespillere der anser det at bytte to til Købe Nolo for hasardspil.


 

Skal jeg melde Nolo Ouvert?

En Ouvert bør være næsten uindtagelig (umulig at vælte).
Har man udspil og det eneste kort man kan vælte på er en sort toer eller en rød sekser skal man altid melde Ouvert og spille væltekortet ud.


 

 

Modspil i l´hombre

 

Indledning

Lige så vigtigt som det er at kunne melde sine kort så man får det maksimale ud af dem - og derefter spille dem så godt som muligt - lige så vigtigt er det at kunne spille modstanderne ned i deres meldinger.

I det følgende er opstillet nogle generelle regler for, hvordan jeg mener man bør gebærde sig i modspillet. Der er sikkert ikke mange l´hombrespillere, der er enige i samtlige punkter, men det står jo også enhver frit for at aftale med sin faste makker, hvordan de skal spille. Efter min mening er det vigtigste i modspillet nemlig, at man har faste aftaler med sin makker.


 

Modspil i trumfspil

Før I køber:

Det er vigtigt at du vurderer om du skal have stikkene, især hvis du skal bytte før din makker.

  1. Skal du ikke have stikkene er det bedst at bytte så der er 6 kort til makkeren (7 eller 5 kort til makkeren er dog også er rimeligt antal, hvis det passer bedre med dine kort).

a. Prøv at bytte så du får en renonce (en farve hvor du ingen har) - har du en renonce i forvejen kan det ofte betale sig at lade være med at bytte, hvis man har en eller flere trumfer, selv om der så går et eller flere kort ud.

 

  1. Skal du have stikkene, skal du kun beholde dine trumfer og dine fus-konger (kongerne i de farver, der ikke er trumf).

 .        Har du en af de tre største trumfer, er det dig der skal have skal have stikkene!

a. Har du tre trumfer, er det dig der skal have skal have stikkene!

b. Har du to trumfer og en konge er det ofte dig der skal have skal have stikkene! (Hvis trumfarven er sort er det helt sikkert dig!!!)

c.  Har du to trumfer i sort, er det ofte dig der skal have skal have stikkene!

 

  1. Er der meldt Solo, er det ikke nødvendigt med så mange overvejelser, men:

 .        Du må aldrig bytte 9 kort foran din makker.

a. Du må kun bytte 8 kort foran din makker, hvis du har en af de tre største trumfer.

BEMÆRK: Du må aldrig bytte en konge væk, når du ikke selv har meldingen, idet det kan snyde din makker.


 

Efter køb

Vurder om du skal have stikkene

  1. Skal du ikke have stikkene:

a.      Tag aldrig din konge hjem før du er nød til det.

b. Skal du spille ud igennem din makker er det godt at spille en dame eller knægt (eller et andet stort kort) ud.

c.  Stik altid med det mindst mulige kort, hvis du sidder du i mellemhånd, og din makker sidder i baghånd. Det kan også være rigtig at krybe det udspillede kort, hvis det ikke er ret stort og du tror din makker kan stikke.

d. Spil aldrig trumf igennem din makker.

e. Spiller din makker trumf igennem dig, skal du altid spille trumf igennem spilleren.

f.   Du må aldrig underspille en konge hvis det ikke er nødvendigt. Har du fået det ene stik du skal have (eller har udspillet) - og du ikke har andre muligheder - kan det være nødvendigt at underspille en konge.

g. Har du ikke fået det stik du skal have, skal du forsøge at holde både et lille og et stort kort i alle farver.

h. Har du en fus-konge singleton (kongen sidder alene), og gode chancer for at få et stik et andet sted, skal du ofte smide denne konge af hvis du får chancen.

i.    Har du fået det stik du skal have, skal du når du får chancen for at smide af, smide dine store kort, så du ikke kommer i vejen for din makker.

 

  1. Skal du have stikkene:

 .    Tag dine fus-konger hjem. Eneste undtagelse er hvis du skal have stik på eksempelvis både konge og knægt i en fus-farve, for at få 4 stik.

a. Det er også godt at spille en singleton dame ud. (har din makker kongen gardé (kongen plus et eller flere små kort i samme farve), vil han så kunne stå af (undlade at stikke). Kommer udspillet derimod fra spilleren - og din makker sidder i mellemhånd - er det ikke sikker at han tør lade være med at stikke med kongen).

 

  1. Kan du ikke tage 4 stik, men har gode chancer for at få 3 stik må du - hvis du sidder foran spillet - spille på remis (alle får tre stik) : Spil evt. en fus-konge ud i den farve hvor du har flest.


     

 

Spiller I imod en Tourné Respekt, og det ikke er Manillen (den næststørste trumf) der er tourneret op, skal man altid spille trumf igennem spilleren - UNDTAGEN hvis man selv har manillen.

 

Somme tider kan det være nødvendigt at spille trumf til spilleren for at undgå at han får for sine små trumfer, men det er sjældent en fordel for en modspiller at begynde at trække trumfer.

Man må (næsten) aldrig stikke en fus med Spar Es.


 

Modspil i REN NOLO

Afsmid

Når din makker spiller, hvor du er renonce (i en farve hvor du ikke har nogen kort), er det vigtigt at kunne vise hvornår man har spillet det sidste kort i en farve.

Følgende fremgangsmåde kan med fordel benyttes:

  1. Du vælger den farve, det er bedst at blive renonce i.
  2. Du smider først det næstmindste kort (har du konge og fire, er kongen det næstmindste kort)
  3. Derefter smider du det trediemindste kort, så det fjerdemindste osv.
  4. Til sidst smider du det mindste kort - og nu ved din makker at du ikke har flere kort i denne farve.

Opgave: Din makker smider spar konge af til dit udspil i ruder. Hvor mange spar har din makker tilbage?

Har du et væltekort, skal du passe på ikke at smide alle dine store kort, idet der hvis du smider alle dine store kort er en stor risiko for at du ikke kan komme ind og spille dit væltekort (et væltekort er ikke altid det mindste kort i en farve, det kan også den næstmindste og den trediemindste i samme farve).


 

Udspil

Første udspil

  1. Spil en singleton ud hvis du har en (hvis din singleton er et af de sorte esser eller røde syvere - og du skal spille igennem din makker - må du aldrig spille denne singleton. Hvis du skal spille ud igennem Noloen, er det en vurderingssag, om man vil spille en singleton rød syver eller sort es ud).
  2. Har du flere singleton´er, så spil den mindste - se dog parentesen ovenfor.

Andet udspil

  1. Hvis du tror at du har det kort der skal vælte Nolo´en skal du svare din makker, idet der er stor sandsynlighed for at makkeren spillede en singleton ud (hvis du ikke har "væltekort", men selv har en singleton skal du ofte spille din singleton i stedet for at svare makkeren ).

Generelt

  1. Har din makker sagt spil, kan du godt regne med at han sidder med et af de sorte esser. Har du derfor en af de sorte toere, er det godt at spille den ud.
  2. Har du for eksempel spar es og spar 3 og skal spille ud igennem Noloen, skal du altid starte med at spille Spar Es - ikke spar tre.


     

Modspil i KØBE NOLO

Som modspillet i Ren Nolo, bortset fra at man skal tage hensyn til at spilleren kan have købt et halvstort kort, der evt. kan være singleton. D.v.s. man skal være forsigtig med at spille store kort ud.


 

© Leif Hansen 2003