REGLER FOR TURNERINGS L`HOMBRE
INDHOLDSFORTEGNELSE REGEL NR.
De enkelte meldinger
......................................................................1Start på en kamp:
Spillernes placering........................................................................2
Kortblanding...................................................................................3
Mappernes placering.......................................................................4
Meldinger:
Rækkefølge.....................................................................................5
For lav/høj melding........................................................................6
Uden for tur....................................................................................7
Forkert antal kort............................................................................8
Fejl farve m.v..................................................................................9
Kort med nr. på.............................................................................10
Køb:
Rækkefølge...................................................................................11
Smide spillet.................................................................................12
Forkert antal kort..........................................................................13
Spillet:
Kortenes anbringelse på bordet....................................................14
Forkert udspil (vist kort)...............................................................15
Kulørsvigt.....................................................................................16
Tout/kulørsvigt.............................................................................17
Se sidste stik.................................................................................18
Oplagte kort..................................................................................19
Oversidder....................................................................................20
Spil færdigt...................................................................................21
Andre uregelmæssigheder............................................................22
Rettelser efter afleveret resultat....................................................23
Pointlighed:
...................................................................................24Afvikling af DM:
...........................................................................257
De enkelte meldinger
1.
Vundet spil/bete Kruk
Pas....................................................0.................................0
Spil...................................................1.................................2
Bedre spil.........................................1.................................2
Tourné..............................................2.................................3
Købe Nolo........................................2.................................3
Tourné-Respekt................................3.................................4
Solo..................................................3.................................4
Solo Spar..........................................4.................................5
Ren Nolo..........................................4.................................5
Nolo Ouvert......................................6.................................7
Tout..................................................1
Pas:
Kortene lægges tilbage i kassen (blandet).
Spil:
Spilleren må selv afgøre, om han vil spille i en bestemt farve, tournere eller spille købe nolo.
Spilleren skal købe mindst èt kort fra talonen. Såfremt man angiver farve, inden man har fået
meldingen, kan der idømmes 1 strafpoint.
Bedre spil:
Spillet skal spilles med spar som trumf, og skal meldes som spil.
Meldes det som bedre spil, uden det er nødvendigt for overbud, kan der idømmes 1 strafpoint.
Spilleren skal købe mindst ét kort.
Tourné:
Skal meldes som spil. Meldes der tourné uden det er nødvendigt for overbud, kan der idømmes 1
strafpoint. Det øverste kort i talonen vendes, og denne farve bliver trumf. Spilleren skal købe mindst
ét kort udover det vendte.
Købe Nolo:
Rangerer med tourné, og forhånden får meldingen. Skal meldes som spil. Meldes der købe nolo uden
det er nødvendigt for overbud, kan der idømmes 1 strafpoint.
Tourné-Respekt:
Skal meldes som spil. Meldes der tourné eller tourné-respekt uden det er nødvendigt
for overbud, kan der idømmes 1 strafpoint. Spilleren skal købe mindst ét kort udover det vendte.
Solo:
Slår tourné-respekt. Skal spilles i en af de fire farver. Såfremt man angiver farve, inden man har fået
meldingen, kan der idømmes 1 strafpoint.
Solo Spar:
Denne melding må kun afgives, når det er nødvendigt for at give overbud. 1 strafpoint
kan idømmes.
Ren Nolo:
Rangerer med solo Spar, og forhånden får meldingen.
Nolo Ouvert:
Spilleren skal lægge sine kort åbenlyst på bordet inden første udspil.
Tout:
Skal meldes som tout og inden udspil til 6. stik.
Fortolkning: Der kan ikke accepteres udtryk som – jeg kører videre…,
jeg fortsætter…, jeg prøver at tage alle stik…, m.m.
Strafpoint:
Alle strafpoint fratrækkes det hold, som har forset sig, og tillægges modparten. Alle strafpoint er max. 1
strafpoint. Strafpoint idømmes, hvis blot én modspiller ved bordet ønsker det
.Strafpoint føres ved det aktuelle spil, når spillet er afsluttet.
Start på en kamp
2.
På det ved turneringens begyndelse fastsatte tidspunkt skal alle spillere have indtaget
deres pladser. Laveste hold nr. sidder nord/syd ved laveste bord nr.
Spillerne placerer sig ved bordene efter den forudlagte plan. Starter et makkerpar
som nord/syd, skal det fortsætte som sådan hele turneringen, medmindre modparten
accepterer et bytte.
3.
Blandingen og kortgivningen foretages af alle ved bordet, og såfremt det ønskes
tager modspilleren af. Kortene gives derefter med billedsiden nedad, tre kort ad
gangen og i tre bunker efter tur. Såfremt et eller flere kort under kortgivningen
vender billedsiden opad, skal der gives om.
Derefter anbringes kortene i lommerne på mapperne. Første bunke til forhånden,
anden bunke til mellemhånden og tredje bunke til kortgiveren. Talonen mærkes fra 1
til 13. Det er forbudt enhver spiller at se noget kort fra talonen, før spillet skal spilles.
4.
Kortmapperne placeres på bordet i den rigtige retning. Mappen med det laveste
nummer øverst, og de øvrige mapper i nummerorden. Spillerne tager kortene ud af
de øvrige lommer og kontrollerer, at der er ni kort, samt at der ikke er numre på
nogle kort, inden de ser dem. Såfremt man efter at have set forkerte kort konstaterer
”fejlvendt mappe”, spiller nord blot syds kort.
Meldinger
5.
Forhånden melder først, og derefter mellemhånden. Når disse har færdigmeldt, melder
baghånden. Såfremt en spiller kommer til at afgive en melding, han ikke mente, kan
dette rettes, når det sker inden næste spiller har meldt. Melder alle tre spillere ”pas”,
lægges kortene tilbage i lommerne i mappen, efter at hver spiller har blandet sine ni
kort.
6.
Hvis en medspiller afgiver en melding, som ikke kan slå en i forvejen afgivet melding, kan han
idømmes 1 strafpoint. Er det modspilleren, der afgiver en forkert melding, har spilleren vundet
sin melding. I begge tilfælde kan der eventuelt spilles om tout.
7.
Hvis en spiller melder uden for tur, kan han idømmes 1 strafpoint.
8.
Hvis en spiller melder på et forkert antal kort og får meldingen, er han bete i denne melding.
9
Det samme gælder, hvis hans medspiller får meldingen. Hvis modspilleren får meldingen,
har denne vundet.
9.
Når en spiller afleverer sine kort til modparten, skal dette ske
straks, når hans medspillerhar fået spillet, og på ”neutral” vis. Hvis en spiller angiver at spille i en bestemt
farve, eller har købt et forkert antal kort, kan han rette dette, når det sker, inden han
har set sit køb, og inden en modspiller har set sit køb.
10.
Hvis en spiller melder med et kort med nr. på, er spilleren/medspilleren bete. Såfremt
en modspiller får spillet, har han vundet sit spil. Såfremt spillet er spillet ved flere
borde, selvom der er nummer på et af kortene uden for talonen, er det turneringslederens
afgørelse, om spillet skal annulleres. Hvis han mener, fejlen ikke
har haft indflydelse på de spillede borde, har han ret til at få de fejlnummererede kort
visket ud, uden ændring i det resultat de allerede spillede borde har ført.
Køb
11.
Skal der foretages køb af talonen, lægger den spiller, der skal købe først, de kort han
ønsker at bytte, ind i den rigtige lomme i mappen. Derefter køber han et tilsvarende
antal kort af talonen, og afleverer talonen til næste spiller, som skal købe. Enhver
spiller har selv ansvaret for, at han køber de rigtige kort (i nummerorden) af
talonen. Køber han forkerte kort, hvis f.eks. talonen ikke ligger i nummerorden,
betragtes det som forkert antal kort. Hvis både spiller og modspiller køber forkerte
kort, annulleres spillet ved de 2 makkerborde.
Enhver der køber af talonen, skal oplyse, hvor mange kort han køber.
Hvis den spiller, som skal købe sidst, på en eller anden måde tilkendegiver, hvor
mange kort han ønsker at købe, inden hans makker har angivet sit køb, kan spilleren
forlange vundet spil.
12.
Hvis en spiller efter købet af talonen ikke mener at kunne vinde spillet, må han smide
dette, inden det er hans tur til at spille til første stik, og bliver da bete.
13.
Hvis en spiller har købt forkert antal kort eller forkert nummerrækkefølge, men
bliver opmærksom på forholdet inden han spiller til 1. stik, må kortene smides til en
bete. Hvis spilleren først bliver opmærksom på forholdet efter, at han har lagt til 1.
stik, noteres point, som hvis spillet er kruk. Hvis en modspiller spiller med flere eller
færre kort end 9, har spilleren vundet sit spil. Såfremt både spiller og modspiller har købt forkert
antal kort eller forkert nummer, annulleres spillet ved de 2 makkerborde.
Spillet
14.
Den spiller, som sidder til højre for kortgiveren, spiller ud til første stik. Når der er
spillet ud, skal de øvrige spillere lægge til efter tur. Spillerne lægger kortet ned på
bordet foran sig. Når alle tre kort er lagt på bordet, vender hver spiller sit kort med
bagsiden opad. Den spiller, som har vundet stikket, lægger kortet med den korte side
imod sig, og de øvrige spillere lægger kortet med den lange side imod sig. Det første
kort lægges til venstre, det næste ovenpå, men så meget til højre, at det kun dækker
halvdelen af det første kort, o.s.v. Når spillet er færdig, ligger der således 9 kort i én
række foran hver spiller.
Af kortenes retning kan man under spillet hele tiden se, hvor mange stik der er på
hver hånd.
Enhver spiller har absolut pligt til at anbringe sine tilspillede kort som oven for
nævnt.
De kort, der spilles ud eller lægges til, skal lægges på bordet og slippes.
Er spillerne ikke enige om, hvor mange stik der er på hver hånd, skal spillet rekonstrueres,
så der opnås enighed.
15.
Spilleren må vise kort frem, uden at disse behandles som strafkort.
Hvis en spiller B lægger sine kort op til nolo ouvert på et tidspunkt, hvor han kan
overmeldes, kan han idømmes 1 strafpoint. Hvis spilleren A foran ham selv ønsker at
melde nolo ouvert, tilfalder meldingen ham. B må da tage sine kort op og selv bestemme,
hvordan han vil spille disse.
Hvis en modspiller spiller ud udenfor tur, eller på anden måde viser et kort, skal
kortet blive liggende og lægges til første gang, farven spilles, og spilleren kan forlange
udspil i en bestemt farve, dog ikke i trumf. Har udspilleren ikke den forlangte
farve, kan anden farve ikke forlanges. Når spilleren med det viste kort kommer ind,
skal det pågældende kort spilles ud.
Hvis en forkert modspiller spiller ud ved købe nolo, ren nolo eller nolo ouvert, har
spilleren vundet sin melding. Dog noteres spilleren for bete, hvis han har fået stik
inden det forkerte udspil. Vist kort er spillet kort, selv om det ikke er sluppet.
”Tabt” kort betragtes ikke som vist kort. D.v.s. der er ikke kulørsvigt ved tabt kort.
16.
Svigter spilleren kulør, er han kruk. Svigter en modspiller kulør, vinder spilleren sit
spil. Dette gælder dog ikke, hvis spilleren allerede er bete inden kulørsvigtet. Da noteres dette.
17.
Svigter en modspiller kulør, og spilleren mener, han har en rimelig mulighed for
tout, rettes fejlen, og spillet fortsætter på normal vis, med mulighed for at tjene/tabe
1 point.
18.
Når kortene i et stik er vendt, må disse ikke igen vendes og efterses, før spillet er
sluttet. Undtaget heraf er dog det sidste afsluttede stik. Hvis en spiller ikke har vendt
sit kort, må han se de kort, som hører til det pågældende stik, og de tre kort fra det
sidst vendte stik. Et stik er ikke afsluttet, før alle 3 spillere har vendt deres kort.
Ingen må selv efterse andres tilspillede kort.
Man beder om at få kortet/kortene vendt.1 strafpoint kan idømmes.
19.
Spilleren må når som helst lægge sine kort op som oplagte og spille disse, som han
ønsker det.
Har begge modspillere accepteret et krav af stik, kan ingen kræve, at spillet spilles
til ende.
En modspiller må aldrig vise sine kort under spillet, så hans makker kan se dem. Gør
han dette, kan han idømmes straf som for kulørsvigt.
Dog kan en modspiller afslutte ved at lægge sine kort op og erklære spilleren
bete eller kruk. Når spillet således er meldt bete, kan spilføreren ikke gøres kruk.
20.
Oversidderen må ikke se spillernes kort, bortkøbte kort eller restkort i talonen, og
han må ikke blande sig i spillet, før dette er afsluttet. Overtrædelse medfører, at
der kan idømmes 1 strafpoint.
Dog må oversidderen gøre opmærksom på forkert vendt stik.
Spillet er startet, når første melding er afgivet.
Såfremt en modspiller gør sin medspiller opmærksom på fejlkøb, har spilleren vundet
sit spil, og såfremt hans medspiller har spillet, kan han erklæres bete.
21.
Når spillet er færdigspillet og regnskabet ført, tager hver spiller sine 9 kort op fra bordet og
frasorterer de af talonen købte kort. Derefter tager hver spiller de kort, han har købt væk, ud af
lommen og konstaterer, at der er de samme 9 kort, som han havde før købet.
Det er vigtigt, at disse 9 kort blandes og lægges ind i den rigtige lomme i mappen.
Derefter lægger man kortene i talonen i nummerorden, og anbringer disse i den dertil beregnede
lomme.
Pointregnskabet bør afstemmes for hvert 4. spil.
Når spillet er afsluttet må ingen efterse modspillers eller talonens kort uden tilladelse af alle.
1 strafpoint kan idømmes. Efter kampens afslutning må man frit se alle spil.
22.
Hver spiller kan henlede turneringslederens opmærksomhed på de urelmæssigheder, som opdages.
Hvis en spiller mener, han i et spil er blevet udsat for forkert optræden fra en modspillers side, kan
han fremsætte krav om vundet spil. Turneringslederen træffer da afgørelsen. Hvis det ikke fremgår
af reglerne, må hovedprincippet være, at såfremt den der har begået fejlen, ikke har opnået en
fordel, skal der ikke gives strafpoint.
23.
Når regnskabet er ført af alle 4 spillere, kan der ikke gøres indsigelse om evt. uregelmæssigheder.
Ved uregelmæssigheder som konstateres umiddelbart ved bordet skal turneringslederen tilkaldes
inden næste spil påbegyndes. Undlades dette bortfalder retten til indsigelse.
Der skal dog være mulighed for at tage et spil op, hvis man ved sammenligning med andre borde
kan konstatere kortombytning. Det skal ligeledes være muligt at korrigere et resultat, hvor det er
åbenbart, at det førte resultat er forkert. Situationen hvor man f.eks. undlader at give strafpoint,
selvom man kunne, kan ikke ændres.
Indsigelse skal ske til turneringslederen hurtigst muligt. Seneste frist for indsigelse er:
·
Hvis turneringen fortsætter 1 eller flere uger senere: 2 dage fra sidste runde blev spillet.·
Hvis turneringen fortsætter dagen efter: Inden starten på næste dags kamp(e).·
Hvis turneringen afsluttes samme dag: Inden præmieoverrækkelsen påbegyndes.En turneringsleder har ret til at annullere et eller flere spil, hvis det viser sig, at der er sket
uregelmæssigheder. Kan disse konstateres kun at gælde et eller få borde, skal turneringslederen så
vidt muligt lade spillene være gældende ved de borde, hvor de er spillet ved begge borde inden
fejlen skete. Såfremt man konstater fejl i begge resultatsedler, har turneringslederen pligt til at få
dem ændret.
Mener en spiller, at turneringslederens afgørelse er i oplagt strid med gældende regler, kan
turneringslederens afgørelse indankes for Dansk L’hombre-Unions bestyrelse.
24.
I tilfælde af kamppoints og spillepoints lighed er indbyrdes kamp afgørende. Er indbyrdes kamp
endt helt lige, spilles 20 nye spil.
Dette gælder kun evt. nedrykningsplads og mesterskabspladsen.
13
Afvikling af DM
25 A.
Unionsbestyrelsen og den alene tilrettelægger Danmarksturneringen, og har det fulde
ansvar for dens gennemførelse.
Der spilles efter de af Unionen godkendte spilleregler.
C.
Der spilles efter følgende pointsystem:
+ 6 og derover giver 2 kamppoint
+ 5 til - 5 giver 1 kamppoint
- 6 og derunder giver 0 kamppoint
Der spilles 40 spil uden skift.
D.
Tilmeldelse og indbetaling af indskud til Danmarksturneringen skal ske til Unionen
senest de af Unionen fastsatte datoer.
E.
Unionen meddeler klubberne samtlige spilledatoer, samt tilsender disse tilmeldelseslister.
1. kvalifikationsrunde spilles: 3. søndag i november
2. kvalifikationsrunde spilles: 2. søndag i januar
3. kvalifikationsrunde spilles: 4. søndag i januar (Afhænger af antal tilmeldte hold)
1. semifinalerunde spilles: 2. søndag i februar
2. semifinalerunde spilles: 4. søndag i februar
Finalen spilles: 2. weekend i marts.
F.
For at deltage i DM skal man være medlem af en klub, der er tilsluttet Dansk L’hombre-Union.
Det er ikke nødvendigt at være medlem af den klub, man stiller op for.
Hvis et hold mangler en eller flere substitutter i løbet af en turnering, kan man også benytte spillere
fra hold, som tidligere er slået ud af turneringen, dog kun med en spiller fra samme hold.
G.
Efter hver rundes afslutning kan resultaterne ses på www.lhombre.dk
Vedtaget på generalforsamlingen på Nr. Åby Hotel den 31. marts 1995.
Plus tilføjelser, rettelser, vedtaget på generalforsamlingen den 04. 04. 1997.
Plus tilføjelser, rettelser, vedtaget på generalforsamlingen den 09. 04. 1999.
Plus tilføjelser, rettelser, vedtaget på generalforsamlingen den 13. 04. 2007.
Plus tilføjelser, rettelser, vedtaget på generalforsamlingen den 11. 04. 2008.